آدم جواب اینو چی بده؟
ا. م. شیزلی ا. م. شیزلی

«یک ستیزه جو که گمان می رود مسئول بمبگذاری هفته گذشته در کابل بوده است، کشته و مظنون دوم باز داشت شد.

یک کارشناش حقوق بشر سازمان ملل نیز گفته است: مدارکی دال بر نقض موازین حقوق بشر از سوی اسرائیل در جنگ غزه وجود دارد».

نقل از اخبار زیر نویس تلویزیون صدای آمریکا، ٢٣ ژانویه ٢۰۰٩

کسانی که با آثار ارزشمند عزیز نسین، طنزپرداز بزرگ ترک آشنائی دارند، حتما، داستان «آدم جواب اینو چی بده؟» را خوانده اند. خلاصه داستان چنین است: مردی با خانواده اش سوار تاکسی می شود. تاکسی، به علت راه بندان، مجبور می شود از کوچه جلو فاحشه خانه عبور کند. دختر جوان این مرد که با کنجکاوی، اوضاع درهم- برهم کوچه را زیر نظر گرفته بود، پدر را سؤال پیچ می کند. پدر، عصبانی از دست راننده تاکسی که مرتب سرش را از پنجره ماشین بیرون می آورد و عابران مزاحم را فحش می داد، در مقابل سؤالات کودنانه دختر جوانش جواب می دهد: دخترم! اینجا دانشگاه است. دختر فورا ادامه می دهد: آره پدر جان، مثل اینکه این مردها هم برای شرکت در کنکور به صف ایستاده اند و خانم نیمه لختی را که به سر مردم تشر میزد، به پدر نشان می دهد و می گوید: این خانم هم حتما ناظم است که در این شلوغ- پلوغی عصبانی شده است. پسرمرد، وسط حرف خواهر خود دوید و گفت: پدر! وقتی که بزرگ شدم، من هم در اینجا امتحان خواهم داد. خواهرش بدون تأمل می گوید: من که بزرگم، قبل از تو می آم، امتحان می دم، بعد هم می شم ناظم و اگر در صف شلوغ کنی، گوش تو را می کشم. پدر پاک عصبانی شده، متحیر از نادانی دخترش، نگاهی به چهره زنش می اندازد و می گوید: «آدم جواب اینو چی بده؟».

در مقابل اخبار و احادیث رسانه های غربی، بویژه تلویزیون «صدای آمریکا» که همه روزه از بمباران مناطق مسکونی افغانستان، پاکستان و عراق بوسیله هواپیماهای جنگی آمریکا، از کشتار و دستگیری صدها نفر نظامی و غیر نظامی در اینجا و آنجا، به ظنّ عضویت، بلی صرفا به ظنّ عضویت در گروه سیا ساخته القاعده، طالبان و یا بظن بمبگذاری، بدست مزدوران و سربازان آمریکای «دموکرات و طرفدار حقوق بشر» خبر می دهند، چه جوابی غیر از جواب عزیز نسین، نویسنده ای که ظنزهایش کشنده تر از بمبهای آمریکائی است، می  توان داد: «آدم جواب اینو چی بده؟».

در جواب اظهارات احمقانه این کارشناس سازمان ملل چه می توان گفت؟ در حالی که خاک غزّه و مردم گرسنه و محاصره شده آن، ٢٢ روز تمام، از زمین و هوا و دریا، زیر باران بمبهای آتشزا، فسفری، خوشه ای و سلاح تازه به آزمایش گذاشته شده امریکا، سوخت و ویران شد، هزاران کودک و زن، پیر و جوان فلسطینی کشته شدند، زخمی و معلول گردیدند، در حالیکه غزّه به آزمایشگاه شیوه های جدید نسل کشی تبدیل شده بود، کارشناس حقوق بشر سازمان ملل، مثل اینکه خوابنما شده است و تازه از وجود «مدارکی دال بر نقض حقوق بشر از سوی اسرائیل در جنگ غزّه»، صحبت می کند. انگار این کارشناس سازمان ملل، وقتی که صحنه های باران آتش بر سر مردم غزّه را از صفحه تلویزیون خانه اش تماشا می کرد، آن را آتش بازی بمناسبت عید میلاد مسیح تصور کرده است و یا جویبارها و گوالچه های خون را، خون قربانیان اهدائی "یهوه" می پندارد که اسرائیلها(اسرائیل، یعنی بنده برگزیده) سر بریده اند. پس این شخص، آنهمه ویرانیهای بی سابقه بجا مانده را حاصل چه می پندارد که، وجود چنین«مدارکی»  را بشارت می دهد. 

در حالیکه کک تو کرک مقامات اسرائیل افتاده است و اهود اولمرت در هراس از محاکمه خود و دیگر مقامات اسرائیل به اتهام جنایتهای جنگی، کمیته دفاع از اتهامات تشکیل داده است. در حالیکه، دادستان کل اسرائیل نیز، از اعلام چنین اتهاماتی از طرف برخی دولتها و مجامع جهانی، بشدت نگران است(نقل به مضمون از صدای آمریکا)، در مقابل اظهارات این کارشناس «بشردوست» و احتمالا دست آموز، شاید آخرین گفته آن پدر در مقابل اظهارات کودنانه دختر جوانش، یک جواب کافی باشد: «آدم جواب اینو چی بده؟».

 وبالآخره، این طنز گزنده عزیز نسین، جواب مناسب همه آنهائی است که خود را ایرانی و مترقی می شمارند ولی، در این رسانه نحس امپریالیسم حاضر می شوند.

٢٤ ژانویه ٢۰۰٩


January 25th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی